Konwencja CMR
Konwencja CMR to akt prawny, który umożliwia wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego. Ta umowa o międzynarodowym przewozie drogowym towarów (CMR) została podpisanaw1956 roku w Genewie, zaś ratyfikowana w Polsce – w 1962 roku.
Do konwencji CMR przystąpiły już niemal wszystkie kraje europejskie. Konwencja CMR ujednolica:
- dokumentację przewozową,
- przewozy wykonane przez następujących po sobie przewoźników,
- warunki umowy o przewóz drogowy towarów,
- odpowiedzialność przewoźnika,
- tryb skarg oraz reklamacji,
- roszczenia wynikające z przewozu.
Stosuje się ją w przypadku wszystkich umów o zarobkowy przewóz towarów pojazdami, jeśli miejsce dostarczenia ładunku i miejsce przyjęcia towaru do przewozu są w dwóch różnych państwach, a co najmniej jedno z nich przystąpiło do Konwencji. Dzieje się to niezależnie od narodowości stron umowy oraz ich siedziby, miejsca zamieszkania. Ponadto korzysta się z niej również wtedy, gdy rodzaje przewozów uwzględnionych w Konwencji wykonują państwa, organizacje bądź instytucje rządowe. Umowa ta reguluje:
- warunki wydania towaru odbiorcy,
- odpowiedzialność przewoźnika za dokumentację,
- odpowiedzialność nadawcy wobec przewoźnika,
- odpowiedzialność przewoźnika za ładunek,
- reklamacje, roszczenia wynikające z przewozu,
- prawa nadawcy, a także odbiorcy do rozporządzania towarem,
- możliwość odmowy przyjęcia ładunku,
- zasady postępowania przewoźnika z nieodebranym ładunkiem.
Dzięki konwencji CMR zyskuje się dokument zawarcia umowy przewozu, czyli list przewozowy CMR.
Zanim przewoźnik przyjmie towar do przewozu, zobowiązany jest do sprawdzenia stanu towaru wraz z jego opakowaniem, a także poprawności danych listu przewozowego z ilością egzemplarzy, ich numerów oraz cech.